Snelle match met werkster om de hoek
Hoe vind je een betrouwbare 'witte werkster'? Maak gebruik van het netwerk van ikzoekeenschoonmaakster.nl. Deel drie in een serie over diensten aan huis.
door Anja Kruise
Zuiver werk
Als een 'witte werkster'minder dan drie dagen in de week bij je werkt, hoef je geen lasten af te dragen aan de overheid. Dit is afgesproken in de regeling 'dienstverlening aan huis'. De witte werkster is bovendien zelf verantwoordelijk voor haar belastingaangifte. Vakbonden en werkgevers in de schoonmaakbranche pleiten er daarnaast voor om schoonmaak uit het zwarte circuit te halen door het invoeren van een gesubsidieerde 'dienstencheque'. Daarmee kunnen particulieren tegen een gereduceerd tarief een hulp inhuren van erkende bedrijven. Het systeem bestaat al langer in België.
Je hebt een drukke baan, een gezin en een broertje dood aan poetsen. Of je bent niet meer zo goed ter been, en schoonmaken word je te veel. Dus zou je graag een betrouwbare hulp hebben aan wie je de zorg voor een schoon huis kunt overlaten. Maar hoe vind je die? Probeer het eens bij ikzoekeenschoonmaakster.nl of ikzoekeenwittewerkster.nl. Zij zorgen voor een 'witte hulp bij jou in de buurt', voor 12,50 euro per uur.
Voor een geslaagde match betaal je eenmalig 30 euro. De bemiddelingswebsites zijn bedacht door het Enschedese internetmarketingbureau Almexx en zijn in zeven jaar uitgegroeid tot de grootste partij in Nederland, die ook samenwerkt met zorginstelling Livio. Er staan meer dan 107.000 mensen in het hele land ingeschreven, zich aanbiedend als schoonmaker, onder wie studenten, huisvrouwen en werkzoekenden.
De aanvragen kunnen behoorlijk divers zijn, weet directeur Korné Pot van Almexx. "Zo hebben we meegemaakt dat iemand een hulp zocht om met haar de krant te lezen, en die samen te bespreken." Meer voorkomende specifieke vragen betreffen bijvoorbeeld strijkwerk, het lappen van de ramen en ander zware huishoudelijke klussen. Op voorkeuren als 'geen buitenlanders', of 'liefst een Turkse of Marokkaanse vrouw tussen de 17 en 19 jaar' wordt niet ingegaan. "Daar mag je als bedrijf vanwege antidiscriminatiewetgeving niet aan meewerken. En die tweede aanvrager kan zich beter bij een datingsite inschrijven", stelt Pot vast.
Uitgangspunt is een contact tot stand brengen tussen een aanvrager en een aanbieder die dicht in de buurt woont. "Liever iemand die maar 300 meter hoeft te lopen dan 4 kilometer moet fietsen. Want die zal het na enige tijd misschien te veel vinden om voor twee uurtjes werk een half uur te moeten fietsen."
Als bij de websites een aanvraag voor hulp binnenkomt, wordt eerst bekeken of er een schoonmaakster beschikbaar is binnen een straal van 500 meter. Die aanpak werpt vruchten af; inmiddels is het percentage geslaagde bemiddelingen gestegen tot ruim 80 procent. "Voor de 20 procent die aangeeft niet tevreden te zijn, kunnen heel tegenstrijdige argumenten zijn aangevoerd. Iemand kan de hulp bijvoorbeeld hebben opgezegd omdat de bloempotten steeds waren verschoven als zij was geweest. Maar je krijgt ook te horen dat iemand van een hulp afziet omdat die niet achter de bloempotten schoonmaakte. Ik bedoel maar... Wat voor iemand een goede hulp is, is heel persoonlijk."
Er is controle op de schoonmaakhulpen, zij het op afstand. "Iedereen moet digitaal de gewerkte uren invullen. Als dat ineens niet meer gebeurt, benaderen we de hulp met de vraag waarom die niet meer is komen opdagen. Er moeten wel heel geloofwaardige redenen zijn, bijvoorbeeld een ziekenhuisopname, of een opdrachtgever die liever iemand heeft die meer uur kan werken. Als wij vinden dat er sprake is van verwijtbare redenen, dan wordt iemand meteen op non-actief gesteld."
Korné Pot denkt dat zijn bemiddelingssite sneller is dan menige thuiszorginstelling de aanvragen voor schoonmaakhulp behandelt. "Voor 87 procent van onze aanvragen ligt er binnen drie dagen een voorstel voor een kandidaat. Er zijn mensen die dat bijna verdacht vinden!"
Dat een match snel gemaakt kan worden, komt volgens Pot ook doordat men niet te maken heeft met diploma-eisen. Wel wordt bij het Enschedese bureau nagedacht over het opzetten van een eigen opleiding voor de schoonmakers in zijn bestand, als kwaliteitswaarborg naar de klant. Vanuit de thuiszorg is vaak aangevoerd dat thuiszorghulpen een belangrijke signalerende functie hebben en dat particuliere schoonmakers daar niet in getraind zijn. "Dat hebben we goed tot ons laten doordringen. Het aankaarten van een situatie en doorverwijzen is iets dat ook wij onze hulpen kunnen leren."