Gemak aan huis dient de mens
Klusjesman of maaltijd aan huis? Zorginstanties regelen het. Deel 1 in een serie over aan-huisdiensten: Livio.
In de schijnwerpers
Door Anja Kruise
Zorginstellingen hebben een lange historie van diensten aan huis. Van oudsher is het aanbod zorggerelateerd, zoals de pedicure die diabetespatiënten thuis komt behandelen. Maar tegenwoordig kun je ook puur voor de het comfort een beroep doen op de dienstenservice van zorginstellingen, zelfs als je niet hulpbehoevend, senior of lid van de zorgaanbieder bent.
De prijzen van deze zorg- en gemaksdiensten zijn doorgaans marktconform. De klussen worden uitgevoerd door professionele dienstverleners met wie vaak al een lang samenwerkingsverband bestaat.
Het aanbod aan dienstverleners aan huis zal toenemen, verwacht zorgkoepel Livio, met vestigingen in Twente en de Achterhoek. Livio biedt inmiddels al twaalf verschillende diensen aan huis aan, variërend van een boodschappendienst en huidtherapie, tot hulp in de huishouding en tuinman. "Ouderen blijven langer zelfstandig wonen. Vroeger hadden mensen meer mogelijkheden om hulp te krijgen. Maar gezinnen zijn kleiner geworden en de kinderen wonen vaak een eind weg. Hoewel kindern niet altijd zelf mantelzorger kunnen zijn, willen ze de hulp voor vader of moeder wel goed georganiseerd hebben. Dan gaat het niet alleen om de deskundigheid van de hulp, maar ook of iemand die je in huis haalt betrouwbaar is", weet Rik Ottink, coördinator van LivioPlus, de dienstenpoot van de oostelijke zorgorganisatie. "Doordat Livio dienstverleners aanbiedt, geeft dat veel mensen een vertrouwd gevoel, is onze ervaring." Door het langer zelfstandig wonen van ouderen zal in de toekomst waarschijnlijk meer vraag ontstaan naar bijvoorbeeld een pruikendienst, een was- of strijkservice of wellicht een hondenuitlaatdienst, verwacht Ottink.
Daarnaast zal ook het groeiende aantal eenpersoonshuishoudens onder niet-senioren gevolgen hebben voor de behoefte aan bepaalde diensten. "Ik ken bijvoorbeeld een alleenwonende agrariër die heel enthousiast is over onze maaltijdservice aan huis, die wordt verzorgd door Food Connect uit Almelo." Na de bemiddeling voor een dienst houdt bemoeienis van Livio in principe op. "Een opdracht is een zaak tussen klant en dienstverlener." Als een klant niet tevreden is, moet hij er dan ook met de dienstverlener zien uit te komen. Als dat niet lukt kan Livio wellicht een bemiddelingspoging wagen, ook al is zij dat niet verplicht. "Maar dat heb ik in de zes jaar dat ik hier werk, nog maar één keer meegemaakt", vertelt Rik Ottink. Hoewel een deel van de diensten die Livio regelt ook bedoeld is voor niet-leden, hebben de eigen leden een streepje voor. Zo betalen leden 28,50 euro voor de klussendienst aan huis, niet leden 35 euro. Bovendien kan de hulp van een tuinman aan huis alleen door leden van LivioPlus worden ingeroepen.
Dienstverleners die via Livio kunnen worden ingehuurd zijn allemaal mensen die nog actief aan het werk zijn. De selectie is streng, benadrukt Ottink: "Het zijn immers de visitekaartjes voor onze organisatie. De dienstverleners moeten betrouwbaar en vakkundig zijn. Ze moeten beschikken over brede vaardigheden, zich correct presenteren en netjes werken."
De klussendienst bijvoorbeeld wordt geleverd door een professioneel klusbedrijf dat naast de adressen die via Livio worden aangedragen, ook een eigen klantenkring heeft. De tuinman aan huis is in feite een tuindersbedrijf in Markelo, Rob's Tuinaanleg. Op het tuinbedrijf wordt via Livio vooral een beroep gedaan door ouderen voor wie het werk fysiek te zwaar begint te worden. Maar de tuinman kan ook een uitkomst zijn voor jongere mensen met een grote tuin, die geen tijd (over) hebben voor al het onderhoud. Dat is trouwens de categorie die het gemak van aan-huisdiensten van Livio in toenemende mate begint begint te ontdekken, aldus Ottink. "De kapster aan huis is bijvoorbeeld ideaal als je drie jonge kinderen hebt."